Inför Vasaloppet

Av av Roger

De flesta svenskar känner till våran stora, långa och historiskt viktiga skidtävling Vasaloppet. Många svenskar bestämmer sig dessutom för att någon gång under sin livstid ta sig an utmaningen att ta sig igenom banan och att delta i tävlingen. I skrivande stund är det endast några dagar till 2015 års upplaga som går av stapeln den 8:e Mars och om du som förstagångsdeltagare anmält dig till årets lopp, finns en del saker som kan vara värdefulla att beakta innan du står med stavarna i hand och skidorna i spåret.

VasaloppetUnder de kvarvarande dagarna innan du beger dig till starten i Sälen är det helt ok att hålla igång med någon skidtur i spåren. Att hålla sig i rörelse inför tävlingen är av yttersta vikt, men det är också viktigt att inte köra på alldeles för hårt i din uppladdningsfas så att du helt enkelt blir överansträngd och underpresterar.

Tänk på att ladda med kaloririk mat dagen före loppet och undvik där alltför långa kolhydrater som till exempel fullkornspasta. Det är viktigt att hålla vätskebalansen på en bra nivå av flera orsaker, men en utav dessa är det faktum att vätskan binder kolhydrater och hjälper på så vis till att göra så du får mer energi och ut mer av den kost du laddat med.

När det kommer till vallan, som kanske kan ses som det viktigaste av allt, gäller det att få till rätt valla för rätt temperatur. Beroende på hur duktig du själv är på att applicera vallan kan du enkelt göra det samma dag, men om så ej är fallet är egentligen vårat bästa tips att antingen preparera fler än ett skidpar med olika sorters valla, eller att genom väderleksrapporter förbereda ett par så bra som det bara går.

Avslutningsvis vill vi passa på att önska dig i fantastiskt härlig dag under årets Vasalopp, vare sig du valt att delta eller inte!