Vill man bli bättre på plan ska man träna kondition och uthållighet. Och utanför träningstillfällena kan man köra sina egna pass för att snabba på sin egen utveckling. Här nedan hittar du de bästa träningsformerna för att få bättre flås, uthållighet och smidighet. 
Löpträning

3876467-cross-country-runningSjälvklart kommer du långt genom simpel löpträning. Att springa i intervaller är det absolut det bästa sättet att få upp flåset. Man kan välja om man ska träna i korta spurter, högintensivt, eller längre intervaller för att träna uthålligheten. Man kan också utmana sig själv genom att springa i terräng.

Man möter knappast backar på fotbollsplanen, men om du springer i uppför- och nedförsbackar tränar du benmusklerna och får lungorna att kämpa.

Löpträning går att variera. Tack vare löpband, finns det inget väder som kan stoppa dig heller. Försök att variera din träning men jämna mellanrum så kroppen inte hinner vänja sig vid belastningen och så att du inte tröttnar på träningsformen.

Längdskidor

Det har sagt att längdskidor är den bästa träningen eftersom den tränar hela kroppen. Längdskidåkare har den bästa syreupptagningen av alla idrotter. Det är därmed ett perfekt sätt att träna kondition under vinterhalvåret.

Under längre pass är det viktigt att ta med sig vatten. Men för att få bra flyt i spåret kan man inte ha på sig midjeväskor eller ryggsäckar. Istället finns det ett vätskesystem som man fäster på ryggen. Den rymmer 2 liter vatten och har även en extraficka för mobil eller nycklar.

Att bli bra på längdskidåkning tar tid, och precis som med löpträning vinner man mycket om man har rätt teknik. Ta dig tiden att lära dig tekniken först, så du inte behöver ta i för mycket för att få bra resultat.